Hallo Allemaal,

Vanochtend, dindag 29 juni is Job ook aangekomen in Cuzco. Het was heel erg leuk om elkaar weer te zien. En ik ben heel blij om nu lekker samen te gaan reizen. In dit bericht zal ik nog effe over mijn laatste weekje vertellen. Ik heb afgelopen week vooral veel in bussen gezeten om vanuit het zuiden van Argentinie naar Cuzco, in Peru te komen. Maar ook met bussen maak je nog veel dingen mee. Dat is ook het leuke van reizen, elke dag is nieuw en anders!

Vorige week dinsdag ben ik in Bariloche uit eten geweest met een Argentijns stel. Ik had ze de dag ervoor ontmoet tijdens een wandeling naar een uitzichtpunt. Het was erg slecht weer waardoor we toen we terug in de bus zaten erg verregend waren en niet echt meer zin hadden om nog uit eten te gaan. Daarom hadden we afgesproken voor de volgende dag. Ik moet zeggen dat ik het erg leuk vond om nu echt een keer met ´lokals´ contact te hebben. Ik ging eerst naar hun appartementje. Moet zeggen dat het er wel gezellig uitzag en niet veel verschilt van een appartementje in Nederland, behalve dat het allemaal vrij klein was en dat er geen televisie was. Maar dit argentijnse stel is beide afgestudeerd en werkt ook gewoon, dus ze zullen het voor de begrippen hier wel goed hebben. Ik werd eerst ontvangen met thee en zoete koekjes, erg lekker. Daarna heb ik wat foto´s van hun vakantie bekeken. Ik vond het erg leuk om deze foto´s te bekijken en het waren echte toeristische vakantie foto´s. Daarna zijn we bij een modern restaurant uit eten geweest, en hebben we typisch argentijns gegeten. We hadden een soort plaat besteld met allemaal verschillende kleine kazen en vleeswaren, met een salade erbij. Ze vertelden mij dat dit typisch iets van Bariloche was, en ik vond het ook erg lekker. Het deed mij aan kleine tapashapjes denken, maar toen ik dit zei waren ze een beetje beledigd. Dus toch maar snel gezegd dat het wel anders was.

Woensdag ben ik begonnen met bussen, richting het Noorden. Ik moet zeggen dat het bussen hier me best goed bevalt, en het schoot ook best nog wel op. Ik heb drie dagen en twee nachten volop in de bus gezeten en toen was ik in Iquique, dit is een plaats in het Noorden van Chili. Ik vond het wel heel erg lekker om daar weer effe in een normaal bed te kunnen slapen, lekker te kunnen douchen en iets normaals te kunnen eten. Tijdens de busritten had ik alleen maar witte tosti-sandwiches gehad en na 3 dagen is een beetje groente erg lekker. Iquique is een redelijk stadje, met stranden en een haven. Bij de haven was ook ook visafslag en dit was erg leuk om te zien. Grote vissen lagen op de grond en het was er erg druk. De lokale bevolking kocht daar gewoon de vis, en er werden stukken van mega-vissen afgesneden. Tevens lagen hier allemaal zeehonden, die je bijna kon aanraken zo dichtbij. Na een halve dag kwam ik er ook achter dat de tijd een half uur vroeger is dan in Argentinie. Ik wist dit niet, maar toen mijn bus steeds niet vertrok kwam ik erachter. Ik had een bus naar Arica, een grensplaats met Peru genomen en kwam hier ´s avonds aan. Ik wilde graag doorreizen naar Tacna, 40km verder, en dat ligt in Peru. Maar toen ik mijn bus uitkwam zag ik twee hele lange rijen met mensen staan. Ik begreep dat dit voor de lokale bus en voor taxis de grens over was. Ik had geen zin om uren te wachten, dus ging op zoek naar een busonderneming die me naar Cuzco kon brengen. Achteraf had ik misschien beter kunnen weten, maar op dat moment wilde ik gewoon graag een bus vinden. Verschillende travel agencies zeiden dat er geen bussen naar cuzco beschikbaar waren en dat ik eerst naar Tacna moest gaan, en daar een bus kon boeken. Maar er was een bedrijfje die mij wel een busticket naar Cuzco kon verkopen. Daar zat dan een taxi naar Tacna bij in, maar dit was voor de volgende dag.

Zondag 27 juni stond ik om 10 uur, de afgesproken tijd bij de travel agency, maar hier was helemaal niemand. Dit was wel een beetje vreemd, omdat ze mij echt duidelijk 10uur hadden gezegd. Ik kreeg een beetje het gevoel opgelicht te zijn, want mijn ticket was ook erg vreemd. Er stond alleen mijn naam op, de naam van het bedrijfje en het bedrag dat ik had betaald. Ik ben toen maar bij de buren van het bedrijfje gaan vragen, of ze de eigenaresse niet voor mij konden bellen. Eerst wilden ze dit niet, maar toen ik er een beetje bleef rondhangen gingen ze dit voor mij doen. Een half uur later kwam de eigenaresse goed chagrijnig naar mij toe lopen. Ik vroeg of het wel klopte en of ik wel een busticket had, en ze zei geen problemen. Ik geloofde er niet veel van, maar kon er ook niet heel veel voor doen. Ze regelde een taxi voor mij en die bracht me naar Tacna toe. Omdat ik nog wat chileense pesos had, heb ik de taxichauffeur maar goed fooi gegeven. Hier was ik achteraf heel erg blij mee. Want hij vroeg waar ik heen wilde en ik liet mijn ticket van het bedrijfje zien. Ik weet niet wat hij dacht, maar hij zei dat ik met hem moest meelopen. Hij heeft dat ticket in zijn zak gestoken en ging bij een busonderneming twee bustickets voor mij kopen, die hij betaalde. Eerst ging mijn bus naar Arequipa, en daarna kon ik doorreizen naar Cuzco. Ik vond erg vriendelijk van hem dat hij me zo goed had geholpen en dat ik nu wel officiele bustickets had, zonder iets extra te hebben betaald. Ik denk dat hij wel verhaal bij dat reisbureautje ging halen, weet het ook niet precies.

De eerste bus, was echt een gammele bus met alleen maar Peruanen erin. Het is hier heel normaal om telkens bij provinciegrensen en ook tussendoor gecontroleerd te worden. Omdat ik geen Peruaans paspoort heb, moest ik er ook steeds uit en alles laten zien. Gelukkig waren ze wel erg aardig, en verliep het zonder problemen. In deze bus zaten ook helemaal achterin twee peruaanse vrouwen met ik denk wel 30 zakken kleding. Het was heel vreemd want bij elke controle, werden er een stuk of 4 zakken uit de bus gehaald die ze bij de politie moesten inleveren. Ik heb echt geen idee wat dit precies was, maar elke controlestop liepen agenten eerst naar hun en werden er weer zakken het raam uit gegooid. Ik denk dat ik zulke dingen nooit zal begrijpen, het was erg vaag. De hele bus keek ook steeds heel verbaasd, en de vrouwen protesteerden wel, maar daar werd niets mee gedaan.       Vanuit Arequipa had ik een nachtbus naar Cuzco, en deze bus was weer heel chill. Hier zaten alleen maar toeristen in, en we kregen een lekkere warme maaltijd met rijst en kip, daarna een toetje, en het werd afgesloten met een kopje zoete thee. Moet zeggen dat dit me wel beviel. Daarna kregen we een dekentje en ik heb tot ik in Cuzco arriveerde heerlijk geslapen.