Hey Allemaal,

Er staan weer nieuwe foto´s op de site van Buenos Aires. Tevens zal ik proberen om was foto´s van El Calafate en Ushuaia op de site te zetten. IK zal een kort verslag geven van mijn afgelopen weekje in El Calafate en El Chalten.

Vorige week dinsdag 15 juni,w as ik in El Calafate aangekomen. Omdat ik de bus naar de gletsjer had gemist, heb ik een beetje in mijn hostel rond gehangen. Ik heb gezellig met de eigenaar gekletst en vooral veel voetbal gekeken. Moet zeggen dat het wel een heel chill dagje was. Tevens had ik een goede actie gezien om een tour naar de gletsjer, daarvoor was ik hier toch wel gekomen en naar El Chalten, een klein bergdorpje te combineren in 3 dagen.

Woensdag 16 juni was het dan zover, en vertrok ik naar de gletsjer. Het is in El Calafate tot ´s ochtends 10uur donker en dat voelt best vreemd. HEt betekend dat je gewoon zin hebt om lang in je bed te blijven liggen. Echter mijn bus vertrok om 09.00 naar de Puerto Moreno gletsjer. Een hele grote gletser die op het water staat. De gletsjer was echt heel bijzonder om te zien. Hij was heel groot, en hoog en al dat ijs, echt onvoorstelbaar. Deze gletsjer staat ook op de ranglijst van een van de zeven natuurwonderen van de wereld, net als de watervallen. Het was erg gezellig met de tour want er waren veel jongeren mee. We hebben eerst over verschillende platformen gelopen om de gletsjer goed te kunnen bekijken. Doordat het heel koud was, braken er geen stukken van de gletsjer af, maar je hoorde wel van alles knappen. ´s Middags heb ik nog een boottour gedaan, zodat je nog dichter bij de gletsjer kon komen. Dit was heel erg gaaf, ook kwam het zonnetje er doorheen, waardoor het nog mooier werd om te zien. Tevens heb ik op de boot samen met twee zwitserse meisjes, een braziliaanse, argentijnse en israelische jongen veel lol gehad. Omdat het koud was, hebben we staan dansen om warm te blijven. En natuurlijk veel foto´s genomen, want zoiets gaafs zie je zeker niet elke dag.

Donderdag 17 juni vertrok mijn bus om 08.00 ´s ochtends naar El Chalten, een klein bergdorpje waar je hele mooie wandeltochten moet kunnen maken. Ik had geluk, want om een uurtje of 11.00 ging de zon al schijnen en het bleef de hele dag mooi weer. Ik had in dit dorp een hostel geboekt en werd hier eerst afgezet. Ik was de enige in het hele hostel, maar het was er wel heel mooi. Daarna ben ik samen met een zuid-koreaans meisje een wandeltocht van 6 uur gaan doen in de bergen. MOet zeggen dat de wandelpaden hier heel duidelijk staan aangegeven, en ook de tijden kloppen gewoon (in Italie en Oostenrijk kan dit nog wel eens anders zijn). We zijn eerst naar een uitkijkpunt gelopen, vanwaar we een uitzicht hadden over verschillende bergen, en sneeuwtoppen en op de hoogste berg in de omgeving de Fitz Roy. Daarna zijn we doorgelopen naar een meer, maar dit was helemaal bevroren. Best vreemd om zo´n meer hoog tussen de bergen te zijn, en dan helemaal bevroren, erg bijzonder. Daarna zijn we terug gelopen en moet zeggen dat ik het ook wel in mijn benen kon voelen. Ik ben natuurlijk niet meer gewend om zo steil in de bergen te lopen, maar deze tocht was het meer dan waard.

Vrijdag 18 juni, heb ik eerst uitgeslapen. Omdat het hier tot 10.00 donker is kun je toch niet eerder een wandeltocht doen dan rond deze tijd te beginnen. Ik had twee goede dagen uitgekozen want ook vandaag scheen de zon weer de hele dag, waardoor je minder last van de kou had. Ik ben vandaag naar een ander meer in de bergen gelopen, deze was half bevroren. Tevens ben ik verder naar een heel gaaf uitzichtpunt op de Fitz Roy gelopen. Moet zeggen dat dit wel heel bijzonder was, tevens zag je tussen de bergen een gletsjer met heel veel sneeuw erop liggen. IK heb echt heel erg genoten en heb heerlijk gewandeld. Deze wandeltocht duurde 5 uur en moet zeggen dat mijn benen eraan gewend beginnen te raken. Mijn bus terug naar El Calafate vertrok om 17.30, ik was iets eerder weer terug in mijn hostel zodat ik nog een hapje kon eten. Ik denk dat ik El Chalten een van de mooiste dorpjes op dit moment vind wat ik ben tegengekomen.