Hallo allemaal,

Ik wil jullie weer bedanken voor de leuke berichtjes. Ik vind het erg leuk dat jullie de site bijhouden en ik vind het vanuit hier ook erg leuk om te horen wat jullie er allemaal van vinden.

Op dit moment zit ik in Buenos Aires, maar ik zal eerst effe over mijn afgelopen weekje vertellen. Paraty was een erg mooi en klein toeristisch kust dorpje met echt geweldige stranden. Het was nog allemaal heel natuurlijk. Tevens was het erg kleinschalig waardoor je makkelijk overal naar toe kon lopen. Het dorpje zelf was echt nog in historische stijl gelaten. Overal lagen kleine keien als straat en de muren van de huizen hadden verschillende kleuren waardoor het er erg gezellig uitzag. Helaas regende het dinsdag toen ik wakker werd waardoor ik niet naar het strand ben gegaan, maar het dorpje ben gaan verkennen. Tevens had ik mijn busticket naar Sao Paulo geboekt. Door de regen was het niet heel geweldig, maar tegen de middag klaarde het gelukkig op. Toen wilde ik net spullen pakken om naar het strand te gaan, toen het weer heel hard begon te regenen. Jah, regen is niet alleen in Nederland, ben ik al achter gekomen. Ik heb toen maar rustig aan gedaan en lekker voor mijzelf gekookt. Toen het 's avonds droog werd ben ik nog wel effe naar het strand gelopen en het was echt heel mooi. Er lagen ook allemaal kleine bootjes, die voor een echt vakantie gevoel zorgden.

De volgende ochted werd ik weer wakker met regen. Gelukkig had ik mijn bus naar Sao Paulo al geboekt (een busrit van 6 uur) en kon ik lekker in de bus slapen. Ik had geluk met mijn plaats, want er zat niemand naast mij zodat ik heerlijk kon liggen. Onderweg was niet zoveel te zien, dus de meeste tijd heb ik gewoon geslapen. Ze zeggen dat het busstation van Sao Paulo een van de grootste van de wereld is, dus ik was erg bang dat ik niets zou kunnen vinden, maar het viel mee. Ze hadden het hier goed georganiseerd en ik zal al vrij snel de busonderneming die ik moest hebben om mijn reis naar Foz do Iguacu, te vervolgen. Gelukkig hadden ze nog plekken vrij in de goedkoopste bus van hun en deze vertrok 4 uur later. Dit was voor mij prima, want dan kon ik nog effe een hapje eten voordat ik de bus inging. Ik dacht dat deze bus als eindbestemming Foz do Iguacu had, maar hij bleek door te gaan naar Paraguay. Ik moet zeggen dat je dit aan de type mensen die in de bus zaten ook wel kon zien. Het was de goedkoopste bus die ik kon vinden, maar de mensen die in deze bus zaten vertrouwde ik ook niet helemaal. Naast mij zat een soort van, ik vond het een zigeunervrouw, en eerst was ze nog wel erg vriendelijk. Maar bij een stop had ik water gekocht en toen wilde ze ook. Toen ik zei dat ze het niet kreeg, heeft ze een kwartier lang mijn kant op zitten hoesten. Niet heel prettig, maar ik heb mijn ogen maar dichtgedaan en net gedaan of ik sliep. Ik heb mijn rugzak deze nacht dicht bij mij gehouden en de volgende middag (18 uur later) arriveerde ik in Foz da Iguazu.

In Foz da Iguacu zijn de bekende watervallen die ik graag wilde bezoeken. Ik kwam op een soort van internationaal busstation aan, dus moest eerst nog een bus naar het centrum vinden. Gelukkig was er een infodesk en was de man die hier achter stond heel erg vriendelijk. Hij vertelde dat hij een nederlandse vriendin had gehad en dat nederland echt heel mooi is. Jah, bijna alle brazilianen hebben een Nederlandse vriendin gehad, dus weet niet wat ik er echt van moet geloven. Maar hij heeft mij in iedergeval erg goed geholpen met het vinden van mijn bus. Mijn hostel was weer een goede keuze, want ik had een erg ruime en lichte kamer en het zag er erg schoon uit. Die donderdag was een nationale feestdag voor de brazilianen waardoor alles gesloten was. Ik ben nog wel effe het stadje in gegaan, maar hier was het echt compleet uitgestorven. Ik ben toen maar in mijn hostel gaan zitten. Daar werkte een chileense jongen en daar heb ik de middag gezellig mee gekletst. Dit was echt een reiziger type en hij had al veel van zuid-amerika gezien. En elke keer als zijn geld op is gaat hij een half jaar werken, om daarna weer verder te trekken. Hij heeft mij allemaal mooie plekken van Zuid-amerika verteld, en ik heb alles opgeschreven. Tevens heeft hij me verder enthousiast gemaakt voor het zuiden van Argentinie. Hij vertelde dat de natuur daar echt super mooi moet zijn met bergen en glestjers, dus dit wil ik wel graag gaan bezoeken.

Vrijdagochtend regende het erg hard toen ik wakker werd, maar ik wilde toch wel graag de watervallen gaan bekijken. Je kunt de watervallen vanuit de Argentijnse en vanuit de Braziliaanse kant bekijken, en ik wilde graag allebei de kanten doen. De baas van mijn hostel zou een transfer voor mij regelen naar de Argentijnse kant en had mij gezegd de volgende ochtend om 08.00 klaar te staan. Ik stond toen wel klaar, maar er was nog geen transfer geregeld, want hij zij dat alles vol zat. Maar hij ging nog wat regelen. Ik had echt geen idee hoe lang dit ging duren en kon slecht tegen het wachten. Gelukkig had hij een uur later echt wat voor mij geregeld en werd ik met de taxi opgehaald. Het regende nog steeds heel hard, en hij was erg vriendelijk om zijn eigen regenjas aan mij uit te lenen. Ik werd naar een ander hostel gebracht en kon met deze groep mee in een busje naar de Argentijnse kant. Omdat je de grens over moet, is het een heel gedoe. Eerst uit het busje, dan in Brazilie stempel voor je paspoort halen, en later in Argentinie weer. Twee uur later, ja wij zijn niet de enige die bij de grensovergang staan, was ik in het park. Deze watervallen zijn echt zeker de moeite waard, wat ik heb gezien was echt super geweldig. Het zijn hele grote en hele lange watervallen met allemaal groene natuur eromheen. Heel erg bijzonder en ik vind het lastig om het te omschrijven. Doordat de watervallen een soort van uitgestrekte vlakte is, kun je ze op verschillende manieren zien. In dit park hadden ze verschillende wandelroutes aangelegd, waarbij ik de watervallen eerst vanaf de zijkant heb bekeken. Ik was toen al helemaal onder de indruk. Later heb ik ze vanaf onderen gezien en dan zie je pas hoe groot het allemaal is. Aan het einde heb ik een route gelopen waarbij een loopbrug is aangelegd en waarbij je echt heel dicht bij deze watervallen komt. Het nadeel is wel dat je hier echt heel erg nat word. Doordat het de hele dag heeft geregend en door de wind, waaide alle water naar je toe. Maar het is wel geweldig om te zien hoe dicht je bij de watervallen bent, en dan al dat water en ook de kracht van het water. Echt geweldig.

De volgende dag heb ik de watervallen vanaf de Braziliaanse kant bekeken. Deze kant was voor mij makkelijker te bereiken en hier ben ik met het openbaar vervoer naar toe gegaan. Het was die dag ook erg zonnig waardoor het allemaal wat vriendelijker lijkt. Vanaf de Braziliaanse kant heb je een veel meer totaal beeld van al die watervallen en dit vond ik ook heel erg mooi om te zien. Door de zon zag je ook steeds een regenboog in het water, echt heel erg super om te zien, een echte belevenis. Voor deze geweldige dingen ge je echt reizen en wil je ook meer zien. In dit park is maar één wandelroute die langs de watervallen gaat, dus ik was 's middags ook klaar. Ik ben toen terug gegaan naar mijn hostel, want ik wilde nog graag een bus naar Buenos Aires pakken. Ik pakte een bus naar het internationale busstation en dacht dat daar wel bussen zouden vertrekken. Op dit busstation kwam ik de jongen tegen die mij eerst ook had geholpen en weer was hij erg vriendelijk. Hij vertelde mij dat het veel goedkoper is om vanaf de Argentijnse kant te vertrekken, maar dat ik dat met openbaar vervoer niet meer zou redden om daar op tijd te komen. Ik heb toen een taxi genomen, wat best duur was. Uiteindelijk bleek de argentijnse kant wel goedkoper, maar ik denk dat het met taxi kosten ongeveer gelijk was.

Ik heb daar nog wel een bus gevonden die echt direct vertrok toen ik aankwam. Omdat ik op het allerlaatste moment boekte, zag ik al dat ik weer 2 plekken voor mijzelf beschikbaar had. Dit was weer een rit van 18 uur dus dat was wel prettig. Gelukkig zatern in deze bus allemaal wat rijkere mensen, waardoor ik niet zo goed hoefde op te passen als de vorige keer. Bij deze busrit zat ook een diner in en omdat ik nog niet gegeten had, omdat ik best wel had gehaast, kwam mij dit goed uit. Echter om 20.00 stopte de bus nog niet voor het eten, dus toen ben ik maar gaan slapen. Om 00.30 werd ik gewekt omdat de bus stopte en we een diner hadden. Dit moment was echt heel bijzonder en zoiets had ik nog nooit meegemaakt. Ik ging eerst naar het toilet maar iedereen liep echt direct naar het restaurant. Toen ik naar het restaurant liep werd me echt gezegd waar ik moest gaan zitten en iedereen zat in rijen naast elkaar. Dit restaurant is van de busonderneming en het voorgerecht, een soort bladerdeegflap met gehakt erin stond al klaar. Iedereen ging echt direct eten, er liepen twee obers rond die drinken inschonken. Daarna kwam het hoofdgerecht op tafel, een soort van spaghetti met vlees, en voordat dit op was stond het nagerecht al op tafel, een soort van cakejes, erg lekker. Iedereen heeft echt in razend tempo doorgegeten en niemand ging met elkaar praten. Echt heel bijzonder. Binnen een kwartier had iedereen het eten op en liep iedereen ook weer terug naar de bus. Daarna reden we verder. Ik vond dit wel weer een belevenis opzicht. De volgende ochtend arriveerden we in Buenos Aires. Mijn verhaal over Buenos Aires zal ik volgende keer vertellen, want in dit hostel willen ook nog graag anderen op internet.

Jullie horen weer snel van mij, want ik heb hier wel weer makkelijk toegang tot internet!