Ola allemaal,

Hoe gaat het daar in Nederland? Zal wel totale gekte zijn nu Nederland door is naar de finale of niet? Ik moet zeggen dat wij er hier iets minder van meekrijgen. Tijdens de kwartfinale en halve finale waren wij de Salkantay trek, dit is een trail van vijf dagen naar de Machu Pitchu aan het lopen. Maar we willen zondag wel vrij houden om de finale te kijken, want dat is toch wel echt bijzonder. Het is wel heel mooi dat Peru ook echt voetbal gek is. Net liepen wij hier in Cuzco overstraat en toen hadden politieagenten het zelfs over Holland en dat ze wel gingen winnen. Wij natuurlijk vertellen dat dit wel gaat gebeuren en dat vonden ze hartstikke mooi. Ik zal effe vertellen over de geweldige trail die wij de afgelopen dagen hebben gelopen.

Vorige week dinsdag 29 juni is Job in Cuzco aangekomen. Het was heel fijn om elkaar weer te zien. We hebben een paar daagjes rustig aan gedaan in Cuzco. Job moest nog effe aan de hoogte wennen, wat iedereen hier heeft die van zeeniveau komt aanvliegen. Maar na twee dagen ging het gelukkig beter en was hij weer helemaal fit. We hebben toen de Salkantay trek naar de Machu Picchu geboekt. De ¨echte¨ incatrail naar de Machu Picchu moet ver van tevoren geboekt worden en is ook erg duur, en ze vertelden ons dat dit het beste alternatief was. Een vijfdaagse wandeltocht door de bergen met als eindpunt de MachuPicchu. De avond voordat we vertrokken hadden we nog een persoonlijke meeting met de gids, die ons alles heel erg duidelijk uitlegde. We hadden er beiden een goed gevoel bij (je hebt hier meer dan 1000 reisbureautjes die deze trek aanbieden, dus het blijft de vraag of je bij een goed bureau boekt). Hij vertelde precies wat we elke dag gingen doen, wat we nodig hadden en vroeg ook steeds of we nog vragen hadden. Erg prettig.

Vrijdag 2 juli werden we om 04.00 ´s ochtends bij ons hotel opgehaald. De gids was op de afgesproken tijd bij ons hotel, hier in Peru is dat echt wel bijzonder. Dit bevestigde ons gevoel al dat we een goede tour hadden geboekt. We liepen naar het centrum van Cuzco toe en moesten daar effe wachten. De gids ging anderen ophalen bij andere hostels die dezelfde tour hadden geboekt. Een half uurtje later waren we helemaal compleet en zaten we met 12 jonge mensen van verschillende nationaliteiten in een busje. Iedereen was erg slaperig, en de eerste twee uur heeft iedereen ook nog lekker verder geslapen. Met het minibusje reden we naar Mollepata, een klein bergdorpje op 2900 meter. Hier werden we afgezet en konden we rustig ontbijten. Job en ik hadden (zoals echte Nederlanders) een ontbijtpakketje meegenomen, dus wij hadden niets nodig. We hebben met onze groep een beetje kennis gemaakt, en toen begonnen we de wandeling van de eerste dag. Deze wandeling zou 8 uur duren, en wij waren er helemaal klaar voor. We liepen langzaam omhoog en namen af en toe shortcuts (kleine steile stukjes die de weg afkorten). Iedereen was gezellig met elkaar aan het praten, en het was erg zonnig, dus dit was heerlijk. Rond een uurtje of 13.00 arriveerden we bij onze lunchplaats. Hier was een kok een lekkere lunch voor ons aan het maken. Eerst een soepje en daarna rijst met aardappelen, paprika, kip en erwten. Dit werd afgesloten met verse muntthee en ik moet zeggen dat dit echt boven onze verwachting lag, zo´n lekkere en voedzame maaltijd. Daarna moesten we nog 3 uur verder lopen, dit was redelijke vlakke weg, alleen wel vel in de zon. Maar de natuur en omgeving was zo mooi dat je alleen maar kon genieten. ´s Avonds arriveerden we bij ons eerste ¨kamp´. We mochten allemaal 5 kilo aan gewicht meenemen dat door paarden getild werd, en de rest moest je zelf tillen. Job en ik hadden niet zoveel gewicht meegenomen en ze moesten ook erg lachen om ons kleine tasje. Zij zorgden voor de tenten en we hadden zelf slaapzakken meegenomen. We sliepen in tweepersoonstentjes, en dit was echt een mooie ervaring. Het was die nacht en op die hoogte wel heel koud, dus zelfs met sokken aan, fleecetrui aan en muts op, moesten we ons warm houden. Maar wel een hele ervaring.

Zaterdag 3 juli werden we om 05.00 gewekt want we zouden een lange dag krijgen. We werden met cocathee gewekt, die in je tent gebracht werd, heel erg relaxed. Deze cocathee helpt tegen hoogteziekte en je krijgt er energie van wat erg lekker is. Daarna moest iedereen alles inpakken en ontbijten. We kregen een voedzaam ontbijt met brood en pannenkoek, zodat we er goed tegenaan konden. De groep was erg leuk, met 4 canadezen, drie britten,  een braziliaan en een duits stel. Na een goed ontbijt en spullen gepakt te hebben, vertrokken we. Vandaag moesten we van 3900 meter naar 4650 meter lopen en dit ging erg stijl. Job had de beste conditie van iedereen en die kon omhoog de gidsen er ook uitlopen, wat grappig was om te zien. Op een gegeven moment lieten ze hem ook gewoon gaan, want met die kleine beentjes van Peruanen konden ze hem ook niet bijhouden. Het was een geweldige wandeling, eerst langs een rivier en door de bergen, en later zag je allemaal sneeuwtoppen. Vier uur later hadden we het hoogste punt bereikt vanwaar je een geweldig uitzicht hebt op de twee hoogste bergen hier in de omgeving, de Umantay and Salkantay. Met de hele groep hebben we foto´s op de berg gemaakt en daarna liepen we twee uur naar beneden. Daar was onze kok weer, die opnieuw een heerlijke lunch voor ons had bereid, soep, spaghetti en thee. Na een uurtje gerust te hebben liepen we verder naar ons tweede kamp. We hebben na de lunch nog ongeveer 3 uurtjes gelopen. Dit was wel heel bijzonder want eerst liepen we tussen de sneeuwtoppen en rotsen in en ´s middags liepen we in de high jungle.  Je krijgt dan echt een jungle gevoel, planten staan dicht opelkeer, smalle wandelpaden en soort van bamboetakken. Tevens was het daar ook veel warmer. ´s Avonds rond een uurtje of 18.00 kwamen we bij ons tweede kamp aan, en ik moet zeggen dat ik ook echt moe was van de hele dag wandelen. Daar was het mogelijk om een koude douche te nemen, ze tapten gewoon water uit de rivier, maar ik vond het heerlijk. Ik was de enige die dat had gedaan, maar het voelde erg goed. We kregen altijd als we bij ons kamp aankwamen een snack, zoals koekjes en popcorn met thee. Een uurtje later was dan vaak het eten klaar. Altijd een soepje en daar kregen we daarna rijst met groente en vlees, weer erg goed. Omdat iedereen wel erg moe is en het erg vroeg donker is, gingen we elke dag ook tegen een uurtje of 21.00 slapen.

Zondag 4 juli, werden we weer met cocathee gewekt. Dit voelde echt luxe en hier word je ook warm van. Na alle spullen gepakt te hebben stond het ontbijt voor ons klaar. Dit keer, brood, een soort rijstepapje met een omelet. Dit smaakte ook weer erg goed. Vandaag zouden we een redelijk chill dagje hebben, waarbij we 5 uurtjes gingen wanelen en daarna vrij waren. We liepen vandaag de hele dag door de jungle wat erg leuk was. We hebben allemaal verschillende soorten vruchtenbomen gezien, zoals koffieplanten, citroenbomen, bananenbomen en passievrucht bomen. Tijdens een rustpauze kregen we van de gids ook een passievrucht. Dit is een vrucht met een harde schil en vanbinnen zitten soort vliesjes met pitten erin. Het is heel lekker zoet en smaakte erg goed. Job en ik vonden het heel erg lekker en hebben ze later ook nog op de markt in Cuzco gekocht. Job probeerde er ok nog wat uit de boom te halen, maar ze zaten te goed vast. De lunchplaats was ook de plek waar we bleven slapen. Daarom konden we ´s middags naar de rivier waar we ons een beetje hebben gewassen en onze voeten effe hebben ingehouden. Daarna zijn de jongens gaan voetballen samen met de gidsen en de kok. Doordat de kok ook lekker ging voetballen, was het eten ook wat later klaar dan gepland. Hier gebeuren zulke dingen en daar maakt ook niemand zich druk over. Het slapen op een matje in de tent begint ook erg te wennen en wij hadden deze nacht ook beiden goed geslapen.

Maandag 5 juli begon weer vroeg. Maar we zaten ook in dat ritme en dan gaat vroeg opstaan eigenlijk heel erg goed. Vandaag kon je kiezen of je ging wandelen, zo´n 10uur of eerst een stuk met de bus ging en daarna nog zo´n drie uurtjes wilde wandelen. Job en ik wilden beiden graag wandelen. Er waren ook anderen die voor de bus kozen, omdat ze teveel bagage bij zich hadden. Deze vierde dag tilden de paarden niet meer de bagage en moest je dit zelf meenemenof omdat ze het gewoon niet aankonden. Job en ik zijn samen met de 3 britse jongens en met de duitse jongen gaan lopen. Het was echt een schitterende wandeling. De eerste twee uur liepen we weer stijl omhoog, en dit was ook in snel tempo. Ik had het er zwaar mee samen met de gids, best grappig. Bovenop was een soort rotsachtig gebouw van de inca´s en vanaf dit punt kon je de Machu Picchu ook zien liggen, heel erg mooi. Daarna moesten we weer helemaal stijl naar beneden lopen, door een soort van jungle achtige omgeving. Beneden zagen we een hele grote waterval, echt heel erg mooi. We hadden een lunchpakketje meegekregen met rijst, macaroni en kip erin en wederom smaakte het erg goed. Na de lunch hebben we nog 4 uurtjes gelopen en om 16.00 arriveerden we in Aguas Calientes. Een klein toeristisch bergdorp speciaal gemaakt voor overnachten als je naar de Machu Picchu wilt. De gids vertelde ons dat we een record aan looptijd hierheen hadden gezet, want de laatste keer dat hij dit gelopen had, was hij om 21.30 ´s avonds aangekomen. Gelukkig waren wij er een paar uur eerder en sliepen we in een hostel. Een warme douche, normaal bed en lekkere handdoek was opeens echt een luxe. Na een 3-gangen maaltijd gingen we weer op tijd slapen want de volgende dag zouden we de Macchu Picchu bezoeken.

Dinsdag 6 juli, de dag van de halve finale en de dag van de MachuPicchu. We verzamelden om 04.00 ´s ochtends in ons hostel om naar de MacchuPicchu te lopen. Je kunt ook met de bus en dan ben je daar om 05.50. Maar wij gingen lopen, het is 7000 stappen omhoog en dit was erg zwaar. Zo ´s ochtends vroeg en in het donker 1,5uur alleen maar omhoog lopen in redelijk tempo, maar gelukkig waren we voor de bussen boven. De berg die achter de Machupicchu ligt, heet de Waynapicchu. Hier mogen elke dag maar 400 mensen op en als je vroeg boven bent, is het mogelijk om hier een kaartje voor te krijgen. ONze hele groep kreeg een kaartje, wat heel chill was. In de MacchuPicchu kregen we eerst een rondleiding van 2uur door onze gids. Heel erg leuk om de geschiedenis te horen en hij vertelde ook dat de inca´s echt in natuurgoden geloofden en waarvoor de verschillende rotsen gebouwd waren. Heel interessant om te horen en hierdoor krijg je ook een veel beter beeld van de incacultuur. Daarna hebben de gidsen afscheid van ons genomen en konden we zelf de hele dag in de Machu Picchu doorbrengen. Eerst zijn Job en ik de WaynaPitchu opgelopen,de berg die erachter ligt en die ook op alle foto´s te zien is. Vanuit daar had je een geweldig uitzicht over de macchu Pitchu. Daarna hebben we nog andere dingen bekeken en hoorden we ook dat Nederland door de halve finale was gekomen. De bewakers die in het park rondlopen hadden een radio bij zich en brachten ons op de hoogte. Rond een uurtje of 16.00 zijn we weer terug gelopen naar Aguas Calientes. ´s Ochtends omhoog was erg zwaar, maar nu beseften we pas hoeveel 7000 traptreden zijn, echt heel veel. In Aguas Calientes hebben we effe iets gegeten en toen konden we samen met de rest van de groep om 19.30 de trein naar Collantaytambo pakken. Hier stond een busje voor ons klaar dat ons naar Cuzco terug bracht, waar we rond 23.30 arriveerden.

Deze trip was echt super geweldig en we hebben er heel erg van genoten, een echt belevenis opzich die we niet snel zullen vergeten. De MachuPiccu was geweldig om te zien, maar de vier dagen er naar toe waren net zo super. Vandaag, woensdag doen we rustig aan en vanavond reizen we ook door naar Copacabana, dit is een plaats in Bolivia aan het Titicanameer. Hier zullen we het eiland Isla del Sol bezoeken en daarna zullen we doorreizen naar Uyuni, om de zoutvlakten in Bolivia te gaan bekijken. Als het zover is zullen wij jullie weer op de hoogte houden.